Malmö

Godkväll! Tiden går så fort och vi är redan inne på sista semesterveckan. Vart tog dagarna vägen egentligen? Men jag tror att vi alla i familjen är redo för vardagen och dess rutiner. Det blir spännande med skolstart och annat :)

Hela sommaren har vi pratat om att åka till Malmö för att gå på inspelningen av Sommarlov som går på barnkanalen, så i måndags packade vi in oss i bilen och åkte neråt. Efter några stopp på vägen kom vi fram ganska sent till hotellet, så det vi hann med var middag innan vi hoppade i säng. Igår blev det tidig uppstigning för att hinna med hotellfrukosten innan vi behövde checka ut och åka mot inspelningen. Roligt och spännande tyckte barnen, även fast Måns hade lite svårt att sitta still i slutet. Men jag tror att de var nöjda över att få komma dit och se hur det går till när de spelar in Sommarlov. Vi hade tur med vädret också och fick bara någon enstaka regndroppe på oss.

När vi åkte från Malmö var de två trötta barn som somnade i bilen. De vaknade lagom till när vi stannade för lite lunch. Sedan fortsatte vi mot Frillesås för att lämna av barnen i husbilen hos farmor och farfar, något som barnen längtat efter hela semestern. Jag och Anders åkte alltså hemåt ensamma, så vi passade på att handla lite extra god middag som vi sedan myste ner oss i soffan med.

Lite konstigt att vakna hemma utan att barnen väcker en. Nog för att det är ganska skönt att få ett litet break, men man saknar dem ganska fort. Sedan känns det väl lite extra konstigt för att vi bara är hemma utan att göra något speciellt. Tanken var att vi skulle passa på att måla, men vädret har varit jäkligt opålitligt idag så vi började dagen med lite jobb på kontoret och sedan åkte vi till Borås för lite jobb och shopping. Blev dock inte mycket handlat, men det är mysigt att bara strosa runt utan att ha något att passa. Nu ska vi mysa ner oss i soffan och njuta av lugnet, så får vi se om vi hämtar barnen i morgon eller hur det blir. De har det roligt med både bad i havet, krabbfiske och annat kul, så det går nog ingen nöd på dem :)

Finmiddag på hotellet. Pannkaka med tomater.
Mina myskillar.

Stockholm

I onsdags packade vi in oss i bilen och åkte mot Stockholm. På vägen stannade vi i Norrköping och gick på en utställning om rymden. Mycket uppskattat av barnen som pratat mycket om rymden på förskolan och speciellt Kevin tycker att det är väldigt intressant. Vi kom fram till Stockholm ganska sent, så när vi hade checkat in på hotellt tog vi oss in till stan för lite kvällsmat och sedan åkte vi tillbaka till hotellt och somnade ganska omgående. I torsdags efter sovmorgon och en härlig frukost åkte Anders iväg för lite jobb medan vi hängde på rummet. Sedan gav vi oss ut på lite sightseeing och hamnade tillslut på Tekniska museet som hade mycket intressant och roligt att titta på. Det blev också en tur till Vaxholm innan vi landade på hotellet där vi åt en god middag. Igår ställde vi klockan för att komma upp tidigt. Efter frukosten packade vi ihop oss och checkade ut, sedan begav vi oss till Aquaria. Där gick vi runt och kikade på massa fiskar och hajar och när vi kände oss färdiga avslutade vi med lite fika. Vi åkte vidare till Naturhistoriska riksmuseet där vi tittade på dinosaurier och en väldans massa andra djur, väldigt roligt och spännande för alla i familjen. Sedan kände vi oss ganska färidga med huvudstaden för denna gången och styrde vidade hemåt. Vi stannade i Västerås för en lunch på Ikea och sen tog vi en liten avstickare till Kopparbo och drack kaffe i husvagnen hos mamma och pappa och barnen fick leka en stund med Theodor innan vi fortsatte hem. Vi landade här hemma strax efter tio på kvällen och barnen hann knappt komma i säng innan de sov. Tror att hela familjen är nöjda med den lilla visiten :)

Nu har vi klarat av två semesterveckor och två återstår. Barnen har som önskning att åka till Malmö och kika på när barnkanalen sänder Sommarlov och sen står en dagstur till Danmark också högt på listan över vad de vill göra. Vi får se om vi kan ordna åtminstone något av detta. Sjävl hoppas jag på bättre väder så att vi kan bada en massa och kanske ro ut med mamma och pappas båt i sjön. Det vore härligt.

Kaotiskt

Nu lägger vi två smått kaotiska dagar bakom oss. Igår var vi till Kvinnesta för att titta till mammas och pappas katter. Den ena verkade inte må så bra och hade ont i bakdelen, så vi fick en tid till veterinären och åkte dit. Väl där undersökte de katten och under tiden högg han mig ganska ordentligt i fingern. Katten fick lite smärtlindring och vi åkte hem med honom igen. Väl hemma ringde jag sjukvårdsrådgivningen som tyckte jag skulle åka in och kolla upp bettet eftersom katter kan bära på ganska många äckliga bakterier. Det var bara att packa in barnen igen och skjutsa dem til farmor och farfar medan jag och Anders åkte vidare till jouren i Alingsås. Det gick snabbt och smidigt och jag fick antibiotika utskrivet. Sedan var det bara att svägna in på apoteket vid Ica Maxi och hämta ut tabletterna innan vi åkte vidare och hämtade barnen igen. Halv nio hade barnen kommit i säng och vi fick äta en sen middag i soffan innan vi själva stupade i säng.

I morse skulle vi åka och lämna in Turbo hos veterinären för att få hjälp med lite envisa tovor. Åkte förbi Kvinnesta och kollade till August som verkade må lite bättre med fortfarande hade ont. Vi åkte och lämnade in Turbo och när vi är på väg hem ringer mamma som pratat med veterinären. De ville att vi skulle komma in med August igen, så det var bara att åka och hämta honom och åka tillbaka till Alingsås igen. Vid fyra åkte vi tillbaka för att hämta Turbo och då fick vi även med oss August. Så nu är alla katterna där de ska vara, Turbo är fin i pälsen och August har fått smärtlindring. Fyra vändor till veterinären på två dagar och jag håller tummarna för att vi inte ska behöva åka dit igen på bra länge. Känner mig helt matt i kroppen och slut i huvudet efter dessa dagar.

Nu blir det god mat, häng i soffan och uppladdning för en tur till Stockholm i morgon. Lite semester och lite jobb. Inge direkta planer på vad vi ska hitta på när vi väl är där men det finns ju en hel del att välja på som vi ska nog komma på något kul som gör alla i familjen glada och nöjda :)

Dessa älskade små djur kan ställa till med en hel del huvudbry.